Pedagogiken

Montessoripedagogik

Lusten att lära


Montessoripedagogiken, grundad av den italienska läkaren och pedagogen Maria Montessori, bygger på en djup förståelse för barnets naturliga utveckling och nyfikenhet. Maria Montessori såg att barn har en inneboende vilja att lära och utforska, och att deras utveckling följer specifika mönster i olika faser av livet. Hon utvecklade en metod som uppmuntrar barn att vara aktiva deltagare i sitt eget lärande genom att välja uppgifter som väcker deras intresse och kreativitet.


På Solgården utgår vi från individen och strävar efter att väcka barnets lust både genom matematik, språk, kultur och andra viktiga ämnesområden. Vi följer Skolverkets Läroplan för förskolan (LPFÖ 18) och arbetar aktivt med vår plan mot diskriminering och kränkande behandling, samt integrerar Barnkonventionen i vårt dagliga arbete.

Vår pedagogik bygger på en lugn och välorganiserad miljö som ger barnen möjlighet till koncentration och självständighet. Lokalerna är uppdelade efter teman – såsom matematik, språk, geografi, ateljé och kök – där barnen arbetar med verkliga verktyg och material som är anpassade för deras storlek och behov.


"Play is the work of the child."


Maria Montessori



Kreativitet

Vi erbjuder en pedagogik där musik, konst och skapande får ta plats, vilket ger barnen möjlighet att uttrycka sig själva och sin unika kreativitet. Genom att använda Montessoris egenutvecklade material får barnen experimentera fritt och på så sätt lär de sig genom sina egna erfarenheter och utvecklar sin självständighet.

Språk

Under barnets tid på Solgården Montessoriförskola, kommer det att möta det talade, det skrivna och det lästa språket.

Vi arbetar med språket på ett lustfyllt och roligt vis och följer barnet från dess första ettordsmeningar till att det kan både skriva och läsa.


Matematik

I vår lärandemiljö som är anpassad till barns storlek kommer ditt barn att ha möjlighet att lära sig matematikens grunder. Här har vi barn som räknar från 1–100 med vår hundrakedja, lär sig de fyra räknesätten med vårt specifika montessorimaterialet och får en konkret grund att stå på i siffrornas värld.


Natur och samhälle

I en montessoriförskola får barnen inte bara lära sig att ta hand om sig själva, utan också hur man tar hand om sin närmiljö och framförallt om varandra. Naturvetenskap är dagliga inslag i barnens undervisning. Vi tar vara på barns nyfikenhet och upptäckarglädje i våra återkommande skogsutflykter. Att ta hand om varandra är viktigt och barnen får delta i små teaterlektioner om hur vi bemöter varandra. Vi lär oss också om de demokratiska grunderna både i vårt vardagliga arbete och på våra återkommande barnråd. Nycklar som de sedan kan ta med sig ut i livet.


Det praktiska livet

Ett barn vill dela allt med dig som förälder och bli en del av sin kultur och sin tid. I det praktiska området får barnet bygga upp sin självständighet och sin koncentration. Här får barnen baka, skala morötter, blåsa bubblor, vispa skum etc. Här bygger barnet upp sina inre förmågor och potential för att bli en självständig och ansvarstagande människa.


Sociala färdigheter

På Solgården uppmuntras barnen att ta ansvar och hjälpa varandra. De äldre barnen får en möjlighet att hjälpa de yngre, vilket stärker deras självkänsla och förståelse för samarbete. Här lär sig barnen också att ta hänsyn till varandra och utveckla viktiga sociala färdigheter, som att vänta på sin tur eller samarbeta för att lösa uppgifter tillsammans.




Mer om Montessori


Genom att ge barnen nycklarna till en lärande och utvecklande miljö, baserad på Maria Montessoris forskning, sätter vi en stark grund för deras framtida kunskaper och förmåga att tänka självständigt och empatiskt.


Vill du läsa mer om Montessoripedagogiken kan du exempelvis besöka Svenska Montessoriförbundets websida eller på Montessori Foundations websida (på engelska). Det finns också en mängd böcker både av och om Maria Montessoris liv och livsverk.


En vanlig dag på Solgården


På Solgården har vi två avdelningar. På avdelning Stjärnan går barn mellan 1-3 år, och på Månen går barn mellan 3-6 år.


Ungefär så här brukar en vanlig dag på Solgården kunna se ut:


06:00 Förskolan öppnar
07:00 Frukost för de som kommer tidigt
09:00 Montessoripass eller aktivitet (och frukt)
10:30 Samling (sång/barnråd/pedagogiskt tema)
11:00 Lunch
11:30 Vila (sömn för små, lässtund för stora)
12:30 Utelek eller utflykt
14:00 Mellis ute eller inne beroende på väder
14:30 Lek ute eller inne beroende på väder
16:15 Frukt och lässtund med de som är kvar
17:00 Förskolan stänger